Att drömma om att byta land ett tag

Jag har inte varit utomlands på hur länge som helst men jag reste bort mycket när jag var liten och åkte med mina föräldrar. Vi var i många olika länder på semester och jag är glad att de lät mig följa med på så många utlandsresor för jag fick se många olika platser. Jag har varit till Sunny Beach i Bulgarien några gånger och så var vi till Mallorca och Teneriffa i Spanien. Jag har också varit till Kreta i Grekland. Jag fick också följa med till Marocko och vi var bland annat till den rosa staden Marakuech. Jag vet inte riktigt om jag stavade det där rätt. Men det var en riktigt rolig upplevelse att se den staden. Jag har också varit till Ungern och Frankrike när jag åkte på orkesterresor med Sandvikens orkesterförening som jag spelade i då. Det är en duktig amatörorkester som finns i Sandviken och som heter Sandvikens symfoniorkester nu. Nu vet jag inte om jag vågar spela med dem för de har blivit så duktiga. Jag har också varit till Finland med Konstskolan i Gävle som jag pluggade på för många år sedan, och till Oslo för många år sedan när jag hälsade på min bror som då jobbade i Oslo och jag åkte tåg dit för att hälsa på honom över en helg.
Men jag har aldrig åkt utomlands någon längre sträcka själv, vilket jag kommer att få göra om jag vill resa utomlands. Jag har högfungerande autism och har därför svårt med sociala saker och det som blir tufft är typ allt som jag skulle behöva klara av om jag skulle resa utomlands.  Men jag vill inte låta min funktionsvariant hindra mig från att resa bort på semester till ett annat land eftersom det är en dröm som jag har. Åker jag på semester utomlands så kommer jag att få lära mig att resa själv och det blir en utmaning. Jag tänker inte ha som mål att vara borta i flera veckor eftersom det blir för långt. Max en vecka eller några dagar eller kanske att jag åker till något mindre ställe över en helg. Jag skulle nog kunna gå vilse och irra bort mig om jag åkte till en Storstad. Eftersom jag skulle resa bort själv och har min funktionsvariant, högfungerande autism så skulle min utlandsresa behöva vara väldigt planerad både hur jag tar mig till resmålet och när jag är där. Jag skulle nog behöva se mig om efter en budgetversion av all inclusive eftersom det också skule bli tufft för mig att äta ute på restaurang själv. Då skulle det vara bra om jag kunde äta på hotellet och kanske våga mig ut på en restaurang en kväll. Inom ett år tänker jag ha som mål att jag ska resa bort på en liten semester och det är ett roligt mål att ha men också nervöst.Jag kommer att behöva se allt framför mig så att jag kan föreställa mig att jag reser bort och är förberedd på det. Men det är som när jag tog mig till Gysinge som är ett ställe som jag inte har varit på över 15 år. Jag cyklade dit. När jag åker utomlands så blir det garanterat flyg! Men jag tänkte ge upp efter halva vägen. Men hade jag gett upp bara för att det var lite tufft och väl mycket urskog mellan Årsunda och Österfärnebo så hade jag inte fått uppleva hur bra det kändes att komma fram till mitt mål. Det är så med att resa utomlands på semester också. Det blir mycket som jag kommer att få ta tag i, och jag kommer att vara nervös men det är värt det när jag kommer fram och då kommer jag att känna att jag var modig som jobbade med att ta mig förbi saker som gör mig nervös, som att resa själv. Skulle jag inte resa utomlands för att det gör mig nervös så skulle jag ångra mig nåt gruvligt när jag på ålderns höst sitter på hemmet. Och jag vill som sagt inte låta min funktionsvariant och mina svårigheter hindra mig från att resa bort på en semester till något trevligt land när det är min dröm. Det är som sagt ett roligt mål som det känns kul att ta tag i.