En skruv lös på Smarteyes

Jag hade tid över, som man har när man är arbetslös och bestämde mig för att se om det gick att göra något åt den ganska ledsna glasögonsamling som jag har hemma. Jag har ett par som är några år gamla och som jag har köpt på Synsam men jag får sår på näsan av dem. Jag var in dit vid lunch och pratade med dem och den trevliga expediten sa att jag behövde köpa nya näshållare. Det kostade bara 50 spänn att få hjälp att sätta dit dem så det gjorde jag. Sedan gick jag nöjd därifrån och var glad för de vill verkligen hjälpa kunderna på Synsam. Sedan gick jag till Smarteyes med de två par glasögon som jag köpte till priset av ett par förra året för ett bidrag som jag fått från Göranssonska stiftelsen. Jag satte mig ner vid ett bord inne i butiken och tittade på hur glasögonen såg ut och sedan gick jag fram till kassan.
Expediten tittade på mig och frågade med sval röst; - Kan jag hjälpa dig med någonting? - Ja, jag köpte glasögon här förra året men nu har bågarna gått sönder på bägge paren. Expediten tittade på det första glasögonparet och sa att dem kunde hon inte göra något åt, och konstaterade att bågen hade gått ut och att de med andra ord inte gick att fixa. Då visade jag det andra paret och när jag tog upp dem så ramlade ena skalmen ner på golvet, men den höll som tur var. Expediten tittade på dem och sa; - Ja, de där ska jag kunna fixa. Jag gick ut därifrån med ett par av två glasögon lagade och sedan gick jag en sväng på stan. Jag funderade på hur jag skulle göra med det andra paret. De var bara ett år gamla och bågarna var fina. Jag funderade, ska jag behöva laga glasögonskalmen med tejp? Då fick jag en idé och gick tillbaka till Synsam igen, de var ju trevliga där. Jag visade glasögonen och sa att jag hade köpt dem på Smarteyes. Den trevliga och tillmötesgående expediten utropade förvånat; - Kan de inte ens hitta på en skruv? - Vet du vad, du har ju glasögon på näsan, kom tillbaka om ungefär en timme så ska jag se om jag kan laga de här glasögonen. Jag gick hem och käkade lunch och tog sedan en tur till biblioteket. Sedan gick jag tillbaka till Synsam igen och var nyfiken på om de hade lagat glasögonen. Det hade de och lagningen ser fin ut. Nästa gång jag handlar glasögon igen kommer jag att handla dem på Synsam. De får tre - ett vs Smarteyes i glasögonlagarpoäng och ett bonuspoäng för trevligt bemötande. Jag tycker att det är dåligt av Smarteyes att de inte kunde laga mina glasögon som jag hade köpt där. Vad händer nästa gång någon köper glasögon för pengar som personen till exempel har fått från en fond på grund av att ekonomin inte räcker till för att köpa nya glasögon, och så fattas det en skruv, ska glasögonen inte gå att använda då? Då har konsumtionssamhället gått för långt tycker jag. Hur som helst, trevlig onsdag på er! 
 

Kommentera här: