matlagning

Jag har blivit bättre på att laga mat och har fått bra recept på vegetariska rätter som innehåller linser. Jag har lärt mig att göra linssoppa och vegetarisk färs som innehåller belugalinser i stället för soja eller quornfärsen. Det känns bra eftersom linser känns som mer riktig mat än quorn eller soja. Quorn är gjort på en syntetiskt framställd svamp och soja innehåller genmodifierad råvara. Och det känns inte direkt mysigt. Därför är jag glad att jag har lärt mig att använda linser i min matlagning. Linser är också bra för magen och ger en bra mättnadskänsla samtidigt som det är gott. Jag gör också en broccoligratäng på broccoli (givetvis!), tomater, kidneybönor, gul lök och så toppar jag den med fetaost och sedan in i ugnen. Den blir riktigt god och ger bra energi. Jag mår bättre när jag lagar mat och inte bara lever på färdigmat och så är det bra för min ekonomi. Lagar jag en omgång till exempel broccoligratäng så går det bra att göra matlådoch och frysa in dem till senare. Linssoppan och den vegetariska färsen på belugalinser är mättande och räcker länge. Veg. färsen är också god att äta till fullkornspasta. Det var dagens mattips!